Een dagje rijksmuseum

25 juni 2016 - Amsterdam, Nederland

Nou ja eigenlijk zou de titel een dagje Amsterdam moeten zijn, maar goed.

Het begon vanmorgen in ieder geval met vroeg opstaan de wekker ging op onze  'vrije' zaterdagochtend om 6 u. Dit was me nog wel een beetje vroeg dus ik heb nog een half uurtje gesnoozed dus om half 7 stond ik naast mijn ben en heb ik ons overlevingpakketje gemaakt.

Om 7 uur op weg gegaan naar Wolvega en de kids nog half slaperig om 7:45 uur afgezet bij oma de vries. Daar hebben we onze reis planning gemaakt welke treinen en metro's moeten hebben hoe laat vertrekken ze, bij welk spoor/halte moeten we staan om bij het rijksmuseum te komen zo dat was ook weer voor elkaar.

Het eerste stuk treinen ging helemaal goed, we hadden bekeken dat we het best in Lelystad konden overstappen op de intercity naar Amsterdam centraal en dan konden we om 10:45 bij het rijksmuseum zijn. In Lelystad aangekomen werd er omgeroepen dat de intercity richting Amsterdam centraal niet rijdt en dus moeten we met de sprinter die kant op en die stopt dus bij alle kleine tussenstations balen nu zijn we later dan gepland.

Uiteindelijk lukt het ons om aan te komen bij het centraal station, van daaruit nemen we metro 5 richting binnenstad en kunnen bij het rijksmuseum uitstappen heel handig openbaar vervoer, als het volgens planning gaat.

In het rijksmuseum nemen we de virtuele tour met zo'n koptelefoontje en een soort iPad die je bij elk schilderij iets verteld, je kunt in deze iPad kiezen voor verschillende tours wij kiezen eerst de Rembrandt tour en komen langs leuke schilderijen en ik heb de nachtwacht gezien. De tour die wij hadden gekozen is best snel voorbij dus besluiten we om de van Gogh tour nog te doen ook deze was best kort. Maar goed omdat kunst niet echt ons ding is besluiten we onze reisleider in te leveren en te voet Amsterdam te gaan verkennen. We lopen naar de binnenstad en bezoeken wat souvenirwinkels, want we willen graag wat meenemen voor de kinderen, we vinden nog niet echt iets dus besluiten we de Dam op te gaan zoeken. Ook dat lukt. Het is daar best klein vergeleken met op tv. Vanaf de Dam hebben we al zicht op het station, maar omdat het nog vroeg is besluiten nog even verder door onze hoofdstad te struinen. We komen door de rosse buurt en daar wordt een vrijgezellenfeest gehouden de meneer in kwestie is verkleed als een groot mannelijk geslachtsdeel. Het blijken engelsen te zijn en 1 van de vrienden, maakt de opmerking dat de aankomende bruidegom 'A hard day' heeft. Waar we smakelijk om moeten lachen. Roel maakt nog een opmerking terug 'he's the biggest dick in the pub' waar door de tegenpartij ook erg om wordt gelachen.

We lopen nog wat door en vinden toch een leuke tas voor Tessa, voor Lucas vinden we niks. Nu gaan we toch terug naar het station en nemen de trein terug naar huis. In Wolvega gekomen besluiten we voor Lucas zijn lievelingssnoepjes te kopen en zeggen tegen hem dat ze uit Amsterdam komen zo kind helemaal blij, even een Leugentje om bestwil, Tessa is super blij met haar tas en heeft hem nu zelfs mee naar bed genomen. Wij zijn nu ook best moe dus we duiken nu lekker ons bedje in..

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Martina:
    26 juni 2016
    Klinkt als een gezellig dagje samen. Ik vind Amsterdam geweldig en ben er al heel vaak geweest. Het is nu alweer veel te lang geleden. Mijn ouders zijn in de omgeving van Amsterdam geboren en getogen.